Wajah-wajah Ceria


Jumaat, 26 Februari 2010

SALAM MAULIDUR RASUL...




Assalamualaikum WBT...

Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan Salam Maulidur Rasul buat seluruh muslimin dan muslimat di Malaysia dan juga di seluruh dunia. Semoga maulid nabi pada kali ini akan memberikan semangat yang lebih kepada kita dalam usaha untuk mengamalkan sunnah Baginda SAW, insyaAllah.

Sempena peringatan Mauilid Nabi SAW ini, saya juga ingin berkongsi bersama saudara saudari, muslimin muslimat sekalian berkenaan pengajaran dan iktibar yang dapat kita ambil daripada peristiwa yang penuh bersejarah ini.

Kisah perjalanan hidup Nabi Muhammad SAW. Semenjak lahir, hidup Baginda SAW penuh dengan liku dan pancaroba kehidupan. Baginda menjadi anak yatim pada usia bayi dan merupakan suatu dugaan besar bagi Baginda. Ini membentuk jiwa yang kental dan tabah.

Mukjizat-mukjizat yang berlaku terhadap Baginda SAW di saat kelahiran dan sepanjang zaman kanak2, membuktikan kepada kita umat Islam dan umat manusia seluruhnya bahawa inilah penyelamat dunia yang ALLAH utuskan. ALLAH menghendaki Nabi Muhammad dikenali oleh semua umat manusia atas mukabumi sejak kecil lagi agar hujah orientalis barat dan orang2 yang berniat jahat terhadap Muhammad SAW dapat dipatahkan dgn mudah.

Ulang tahun kelahiran Nabi Muhammad SAW itu memang digalakkan untuk kita umat Islam mengingatinya tapi hendaklah kena dengan caranya. Kita boleh menyambutnya dengan memperbanyakkan selawat dan ibadah khusus2 yang dibuat oleh Nabi Muhammad SAW sebagai tanda kecintaan kita kepada Baginda SAw.

Firman ALLAH yg bermaksud, "Katakanlah (wahai Muhammad) sekiranya kamu cintakan ALLAH, maka ikutlah aku, nescaya ALLAH akan mencintai kamu, dan mengampunkan dosa2 kamu, Sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun dan Maha Penyayang." Kita tidak menyambutnya dengan mengadakan acara yang bercanggah dengan Islam umpamanya bercampur gaul antara lelaki dan perempuan berarak menyambut Maulid Nabi.

Pernah suatu ketika apabila baginda SAW melihat Yahudi berpuasa Asyura sempena mengingati kisah terselamatnya Nabi Musa daripada Fir'aun dan bala tenteranya ketika melintasi laut merah, Nabi SAW sendiri bersabda, "Kami adalah lebih berhak daripada kamu tentang Musa (amalan berpuasa)." Maknanya nabi sendiri mengiktiraf peringatan peristiwa agama. Maka sudah tentulah kita umat Islam lebih2 lagi perlu mengingati kelahiran Nabi SAW.

Seharusnya kita menanamkan azam untuk mengikuti sunnahnya sebagaimana firman ALLAH,"Dan apa2 yang datang daripada Rasul , maka ambillah. Dan apa2 yang ditegahnya kamu daripadanya, maka hindarkanlah."

Kita juga sepatutnya menghayati sifat2 yang ada pada diri Rasulullah SAW sebagaimana yang disebutkan oleh A'isyah apabila ditanya sahabat bagaimanakah akhlak Baginda. Maka dijawabnya bahawa akhlak nabi ialah Al Qur'an. Antara sifat2 yang perlu dicontohi ialah BERANI, AMANAH, BERCAKAP BENAR, MENYAMPAIKAN DAKWAH dan CERDIK/BIJAKSANA.

Yang terakhir adalah, kita harus menyusuri kisah perjuangan Nabi SAW sepanjang bergelar Rasulullah SAW dan cuba merealisasikan dalam kehidupan kita sendiri, insyaAllah.

Marilah kita beramai-ramai amalkan sunnah Baginda Nabi Muhammad SAW, Allahuakbar!!!



CINTAILAH RASULULLAH SAW!!!

IERWAN ISMAIL
KPM Ayer Molek, Melaka.

Tiada ulasan: