Isnin, 25 Januari 2010

Mengimbau Kenangan Pilihanraya Kampus



Assalamualaikum dan Salam Aspirasi...(ucapan tika berkempen dulu, hehe..)

Melihat kerancakkan suasana pilihanraya, oppsss pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPMUM) di Universiti Malaya, mengingatkan kembali saya terhadap nostalgia tahun 2005 lalu (boleh dianggap nostalgiakah?, baru sangat). Ketika itu, saya telah terpilih sebagai salah seorang calon bagi pihak Aspirasi (kini Penggerak Mahasiswa) untuk bertanding dalam Pilihanraya Kampus Universiti Malaya bagi sesi 2005/2006.

Sebenarnya, ketika saya masih di tahun pertama, saya telah bertekad untuk tidak mengaktifkan diri saya dalam politik kampus. Pengalaman "gagal" ketika di alam persekolahan telah membuatkan saya berfikir panjang dan hasilnya, saya tidak menghiraukan politik kampus. Kalau ada pon, cuma untuk mengambil bahasa (jaga hati kawan2) dan bukan untuk menjadikan diri sebagai campus politican.

Namun, segalanya sementara. Bila saya menjadi roomate kepada mantan YDP MPMUM, saudara Mohd Efendi Omar, minat saya bercambah untuk bersama-sama memperjuangkan nasib rakyat kampus. Saya mula mempelajari sedikit sebanyak selok belok politik kampus. Tika ini, saya seperti sudah pasti akan menjadi calon bagi pihak Aspirasi. Cuma menunggu ianya betul2 rasmi sahaja.

Dengar2 di peringkat awal, nama saya dicalonkan untuk kerusi peringkat UMUM. Namun, kerana ketiadaan calon berwibawa di fakulti, saya ditukarkan post untuk bertanding di peringkat fakulti iaitu Sastera & Sains Sosial. Saya juga menerima tawaran untuk bertanding bagi pihak GMUM atau Gagasan (sekarang Pro-M) ketika itu. Setelah meneliti dari pelbagai aspek, saya membuat keputusan untuk bertanding atas tiket Aspirasi.



Kenapa saya memilih Aspirasi? Saya rasa tidak perlulah saya menjelaskan di sini. Mungkin beberapa orang sahabat2 dapat menjelaskan mengapa saya memilih untuk bertanding atas tiket Aspirasi. Teman2 daripada GMUM juga ada yang mengetahui mengapa saya memilih Aspirasi. Tahukah saudara saudari, selepas penamaan calon, saya dimaklumkan oleh seorang sahabat bahawa pemimpin tertinggi GMUM yang saya hormati ingin berjumpa saya untuk mendapatkan penjelasan mengapa saya memilih Aspirasi.

Saya masih ingat, ketika itu empat calon (termasuk saya) telah mendaftar sebagai calon bagi kerusi fakulti Sastera & sains Sosial. Bagi pihak Aspirasi, saya dan saudari Siti Halimah Ismail (bekas Persiden KK3) telah dicalonkan manakala di pihak GMUM ialah saudara Anuar dan saudara Khaidir (dua2 juga merupakan teman saya). Kesemua kertas pencalonan diterima oleh pihak urusetia SPR Universiti Malaya.

Bermulalah kempen yang pada ketika itu, cuma 2 hari sahaja. Dari pagi sehingga ke malam, saya bersama rakan2 ke hulu ke hilir berkempen untuk mendapatkan sokongan. Penat letih berkempen amat terasa ketika itu, namun perjuangan perlu diteruskan. Saya ketika berkempen, membawa moto 3K, iaitu Kebajikan, Keselamatan dan Keadilan. Alhamdulillah, penerimaan di kalangan rakyat kampus amat memberansangkan. Walaupun begitu, ada juga yang kurang prihatin.

Hari mengundi, 29 September 2005 saya telah turun awal bagi melihat keadaan proses pilihanraya. Saya telah mengundi di Kolej Kediaman Za'ba (KK7) bersama teman2 yang lain. Calon YDP Aspirasi ketika itu, saudara Efendi awal2 pagi lagi telah mengundi kerana beliau perlu lebih proaktif memandangkan beliau calon kerusi UMUM, hehehe... Namun, itu tidak bermakna saya tidak proaktif cuma skop saya tidak besar seperti beliau.

Saya turut mengambil inisiatif melakukan lawatan ke pusat2 pengundian seperti di kolej kediaman dan Dewan Tunku canselor. Apa yang menariknya, hari mengundi pon saya masih sempat menghadiri kuliah di fakulti. Semasa di fakulti, ada juga teman-teman yang mengucapkan semoga berjaya pada saya. Yang paling saya ingati, coursemate saya, juga merupakan senior saya (penyokong GMUM) datang dan menyatakan beliau yakin dengan perjuangan yang saya bawa. Beliau menyatakan bahawa beliau telah mengundi saya dan yakin (insyaAllah) saya akan menang. Cukuplah saya menyatakan beliau sebagai Hidayah.



Keputusan pilihanraya kampus untuk sesi 2005/2006 diumumkan lebih kurang jam 4 pagi di Auditorium KPS. Saya sudah berada di audi sejak jam 12.00 malam. Yang sebenarnya, ketika jam 11.45 malam, saya baru saja meng'order' mee goreng basah di sebuah cafe KK7. Saya memang teringin sangat nak makan mee goreng tersebut aka mengidam (sedap sgt). Tetapi, ada panggilan palsu yg menyatakan keputusan akan diumumkan dalam tempoh 30 minit lagi. Huh, saya terpaksa meng'cancel'kan order tersebut lantas bergegas ke Auditorium KPS.

Malangnya, saya tertipu...hahaha (padan ngn muka aku). Berlapar la kat dalam audi tue. Nak keluar, memang sudah takde ruang lagi. Rakyat kampus telah memenuhi seluruh pelusuk audi. Redha2, nasib baik ada yang perihatin, dikongsinya roti yang dibeli bersama-saya. Terima kasih saya ucapkan kepada pelajar yang saya tidak tahu namanya. Lebih kurang jam 4 pagi, keputusan pon diumumkan. Keputusan bagi fakulti Sastera & Sains Sosial merupakan fakulti pertama diumumkan selepas semua kerusi fakulti menang tanpa bertanding diumumkan.

Saya satu2nya calon fakulti Sastera & Sains Sosial yang mendapat undi lebih daripada seribu. Teman saya, Siti Halimah memperoleh undi sebanyak 900 lebih manakala, 2 sahabat saya daripada GMUM hanya mendapat undi sebanyak 200 lebih. Maka saya dan saudari Siti Halimah telah diisytiharkan sebagai pemenang kerusi FSSS. Maka bermula dari detik itu, tanggungjawab telah bertambah. Saya bersyukur namun agak gementar dengan kemenangan tersebut. Tanggungjawab yang dipikul ini amat berat dan akan dipersoalkan oleh Allah SWT di akhirat nanti.



Cukuplah dulu setakat ini, ada pekerjaan lain yang perlu saya sudahkan. Saya akan sambung semula di penulisan akan datang. Sekian.

Ierwan Ismail
Mantan MPMUM 05/06




Tiada ulasan: