Isnin, 7 Jun 2010

SABAR ITU INDAH...



Hidup ini umpama roda, adakalanya kita di atas dan ada ketikanya kita di bawah. Ianya adalah suatu percaturan kehidupan yang harus dilalui oleh tubuh yang bergelar manusia. Tubuh itu akan lebih menjiwai pancaroba hidup kiranya pelbagai dugaan, ujian dan cabaran yang datang tanpa diundang menghiasi ruang kamar hati. Segala dugaan, ujian serta cabaran ini sebenarnya seolah-olah mencabar tahap kesabaran tubuh yang bergelar manusia ini. Tatkala itu, banyak tubuh yang tumbang kerna tiada berupaya menongkah arus.

Ya Allah ya tuhanku, di waktu ini hambaMu berasa sungguh kerdil sekali. Ujian yang melanda membuatkan hambaMu ini menjadi lebih sabar dan tabah. Tidak semua tubuh yang berhak menerima ujian seberat yang hambaMu hadapi kini. Namun hambaMu ini percaya, tiada tergamak tuhan sepertiMU untuk menghamburkan ujian ke atas hambanya yang tidak mampu menghadapi. HambaMu ini menyedari, kasih sayangMu sungguh besar terhadapku. HambaMu menerima segalanya dengan penuh rasa redha dan sabar serta percaya, ada hikmah di sebalik segalanya.


Ya Allah ya tuhanku, sesungguhnya teramat aku lemah tanpa petunjukMu, peritnya aku buta tanpa bimbinganMu, sakitnya aku cacat tanpa hidayahMu, kejinya aku hina tanpa RahmatMu. Ya Allah ya tuhanku, kuatkanlah hati dan semangatku, tabahkanlah aku dalam menghadapi segala cubaanMu, jadikanlah aku suami yang disenangi isteriku, bukakanlah pintu hatiku dan isteriku untuk menghayati agamaMu dan bimbinglah aku untuk menjadi seorang suami yang mithali untuk bakal isteriku yang dikasihi, Nurul Ati’qa binti Hisam.

Ku Pohon Doa Teman-Teman,

IERWAN ISMAIL
07.06.2010

Tiada ulasan: